Kaip elektroninė prekyba keitėsi per paskutinį dešimtmetį

Lietuvoje elektroninė prekyba atsirado gūdžiais 2000 metais, kai didžiosios IT bendrovės metė milžiniškas pajėgas ir pradėjo propaguoti pirkimą internetu. Nuo to laiko daug kas pasikeitė. Bet ypatingai greitu tempu el. komercija pradėjo augti vos prieš dešimtmetį 2010-2012 metais. Kas tai lėmė? Kodėl dabar neįsivaizduojame savo gyvenimo be apsipirkimo el. parduotuvėse?

Interneto skvarba ir technologinis išprusimas

Prieš dešimtmetį didžioji dalis žmonių per 50 metų amžiaus naudojosi mygtukiniais telefonais, o žodis „kompiuteris“ jiems asocijavosi su žodžiais „migla“, „siaubas“, „nieko nesuprantu“… Kai pusė Lietuvos gyventojų kompiuterių ir interneto bijojo, apie kokią elektroninę prekybą galima kalbėti?

Per pastarąjį dešimtmetį situacija pasikeitė iš esmės. Dabar mygtukinis telefonas yra retenybė, daugelis vaikšto su išmaniaisiais telefonais, kuriais tikrina paštą, socialinius tinklus, skaito naujienas, apmoka sąskaitas ir t.t.

Norint, kad elektroninė prekyba klestėtų, reikia kuo daugiau interneto vartotojų.

Patogus atsiskaitymas

El. bankininkystė Lietuvoje yra aukšto lygio. Bankai investuoja labai daug pinigų, kad el. bankininkystė būtų patogi ir maloni naudoti. Tai irgi turėjo įtakos elektroninei prekybai, nes Lietuvoje iki šiol mažai kas naudoja Paypal. Kai kas turi net keletą sąskaitų skirtinguose bankuose, todėl valdyti savo finansus gali labai paprastai. Prieš dešimtmetį el. bankininkystė buvo, tačiau tada dar veikė kodų kortelės, siautėjo sukčiai. Dabar kortelių nebėra, dviejų žingsnių autorizavimas daromas telefonu ir el. bankininkyste naudotis galima nuo 16 metų. Tai sudarė puikias sąlygas greitiems atsiskaitymams, dėl ko elektroninė prekyba sparčiai suklestėjo.

Saugumas ir patikimumas

Prieš 10 metų el. prekyba buvo gana „laukinė“. Veikė gana didelės parduotuvės, taip pat veikė ir daugybė mažų, kurios, susidūrusios su sunkumais buvo uždaromos. Tokia nestabili rinka skatino kalbas, kad pirkti internetu tariamai yra nesaugu – niekada nežinai, ar atkeliaus prekė, ar pardavėjas nedings su visais surinktais pinigais.

Dabar el. prekyba yra kur kas saugesnė ir atsakingesnė, ją nuolatos prižiūri vartotojų teisių organizacijos. Taip sukurtas įspūdis, kad tai labai saugus prekybos būdas. Kai žmonės jaučiasi saugūs, jie labiau linkę pirkti internetu, neišeidami iš biuro ar namų.

El. parduotuvių reklama

Jei pasižiūrėtumėte reklamas, pamatytumėte, kad 60-70 proc. visų reklamų reklamuoja prekes, parduodamas internetu. Dabar tai daro netgi vaistinės, kurioms tik ne per seniausiai buvo leista vaistais prekiauti ir internetu.

Reklama, matoma per televiziją ar spaudiniuose, girdima per radiją padarė savo – daugelis išdrįso pabandyti apsipirkti pirmą kartą, tada antrą ir t.t. Dabar tie žmonės net nebeįsivaizduoja gyvenimo be pirkimo internetu.

Aliexpress

Tai buvo lūžis Lietuvos el. prekybos rinkoje. Pigu.lt, kuris reklamose skelbėsi, kad yra pigiausias, staiga tapo vienu iš brangininkų, nes kiniškos prekės buvo kelis kartus pigesnės. Aliexpress parodė lietuviams, kad galima pirkti dar pigiau ir įdomiau. Tiesa, su tam tikromis išlygomis. Prekių kokybė kartais buvo itin prasta, todėl gimė žymieji memai, kuriuose rodoma prekė iš reklamos ir ta pati prekė realybėje. Siuntimo laikas – nuo kelių savaičių iki kelių mėnesių irgi tiko ne visiems. Ribotos prekių grąžinimo galimybės irgi buvo nemažas iššūkis, tačiau iš esmės Aliexpress ir kitų kiniškų parduotuvių armija tik dar labiau paskatino lietuvius naudoti elektronine prekyba. Siesie ni Aliexpress…

Taip elektroninė prekyba įsitvirtino mūsų gyvenime. Išmokome atsirinkti, ką pirkti internetu, o ką parduotuvėje, kaip grąžinti netikusias prekes ir kokios mūsų, kaip pirkėjų teisės. Ateitis parodys, kaip pasikeis ši rinka.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas.